Företagets historia
Bröderna Österlund Schakt AB har sedan starten 1944 varit verksamma inom entreprenad och anläggning.
Företaget grundades 1944 av Valdemar Österlund, med hjälp av sönerna Ingemar, Birger och Vidar. 1961 övertog Birger Österlund lastbilen och släpet av Valdemar. Uppdragen för den var att lossa SJ-vagnar, cement, torvströ och grus m.m. Dessutom att köra virke till flottled och till kusten för Vivstavarvs (och senare SCA) räkning. 1967 avverkades niporna ner mot Indalsälven och då flottades allt virke till kusten.
När besked kom att flottleden skulle läggas ned åkte Valdemar till Skåne och ordnade där virkeskörning av stormfälld skog. Valdemar, Ingemar och Vidar körde där i ca 8 månader. Samtidigt inköptes en grävmaskin Åkerman 575 av Olle Andersson i Bispgården, då bildades Bröderna Österlunds Schakt HB och Ingemar gick in i företaget.
1970 köpte vi vår första hydraulgrävare Åkerman H11 serie No 13. Vi jobbade i huvudsak åt AMS – med upprustning av väg 86 Indal-Långliden. No 13 var en riktig otursmaskin den stod 2-3 dagar i veckan för reparation. Samtidigt var Birger i Stockholm med en Åkerman 610br och grävde husgrunder i 6 månader.
När Birger kom hem började han att göra utgrävningar för SJ, på sträckorna Ragunda-björna, Bräcke-Östersund, Östersund-Sikås och Brunflo-Åsarna. Dessa arbeten pågick i 17 somrar. Birger var den förste som flyttade ut ledningsstolpar med grävare, ett jobb som dittills gjorts med spade och domkrafter.
1972 var ekonomin körd i botten av alla reparationerna på Åkerman H11 No 13. Skulderna översteg mycket värdena på vår maskinpark. Åkerman Maskiner i Ärlandsbro trodde ändå på oss och levererade en styck Åkerman H12 fabriksny och 6 månader senare en till likadan.
Då var det hårda tider, det mesta av de inkörda pengarna gick till ränta och amortering. Efter några år började verksamheten ge bättre resultat och vi bestämde att maskinerna skulle bytas var 4-5 år och så har det rullat på. 1979 övertogs en kontrakterad plogbil av Ove Forsström ett uppdrag som vi skötte fram till plogningssäsongen 94/95. Vi hade en bandlastare, CAT 933b-MF3366, mellan åren 1969-84 och sedan hjullastare från 1984.
1984 ombildades företaget till aktiebolag. Företaget drevs aktivt av Birger och Ingemar, fram till 2000, då Ingemar drog sig tillbaka för en välförtjänt pensionering. År 2000 köpte Håkan Österlund Ingemars del i företaget, Håkan har sedan dess arbetat aktivt både i maskinerna och som jobbfixare.
Ett av dom mer kända jobben Bröderna Österlunds har haft är den thailändska paviljongen i Utanede, där vi hade hand om alla markarbeten från det att första spadtaget var gjort till den sista plantan var satt. Vidare har vi varit en del i diverse vägbyggnationer såsom Hanneforsbron, ombyggnad av riksväg 86 östra Bispgården. Väg 701 Hannesforsen – Ragunda, ombyggnationen av riksväg 87 Bispgården – Döda Fallet, riksväg 90 Näsåker – Sollefteå, trumbyten på järnvägen Sollefteå – Nyland, förstärkning av väg 630 Gräftån-Höglekardalen samt upprustning och nyproduktion av en mängd vägar åt skogsbolagen.
Vid ombyggnationen av Riksväg 86 genom Bispgårdens samhälle inledes en ny epok, Maskinstyrning och GPS.
NCC hade där krav på att det skulle sitta ett maskinstyrningssystem som det gick att använda georog och GPS i grävmaskinerna. Håkan körde där en hjullastare och skötte allt från flytta paddor till mottagning av grus, det var under momentet mottagning av grus problemen uppstod. Grävmaskinerna hade vägen inlagd virtuellt i georogen och höjderna genom GPSén, Håkan som satt i traktorn och skulle lägga ut grus i olika lager hamnade då i en slags gråzon utan någon traditionell utsätting med flugor och flukter eller höjder från en GPS.
Ni som åkt genom Bispgårdens sammhälle och sett alla detaljer med gång och cyckelvägar, rondeller, refuger och parkeringar kan ju ana att jobbet inte var lätt. Efter mycket tjat från Håkans sida fick han montera in en GPS och ett enklare guidningssystem som NCC hade liggandes och ”skräpa”, enkelt sagt så kan man säga att vi gjorde en jättestor utsättarkäpp av traktorn.
Detta funkade så pass bra att det gav mersmak på den nya tekniken, när NCC fick förstärkningsarbeten på Väg 630 Bydalen och vi fick förtroendet att fortsätta köra åt dom så investerade vi då i Scanlasers maskinstyrningssystem och en georog till traktorn. Vår traktor var den första hjullastaren som gick i full produktion med maskinstyrning och GPS i Sverige och troligen i världen, om man bort ser från Scanlasers prototypsystem som dom kört på en maskin under en tid innan.
Efter Bydalen gick vi vidare till Botniabanan där vi var med och inredde Nantalltunneln och Björnböletunneln. Det är två av Sveriges längsta järnvägstunnlar – Nantalltunneln på 6 kilometer och Björnböletunnel på 5.2 kilometer.
Vårt jobb där var att skyddsfylla dränering, dagvatten och brandvatten ledningarna med ca 20 000 m3 singel samt att ta mot förstärkningslagret med ca 140 000m3 0-150, där sattes verkligen maskinstyrningen på prov då det var små toleranser och totalt mörker att köra i. Det var ett mycket intressant och lärorikt jobb som stärkt tron på den nya tekniken.
2008 har varit ett rekordår vad gäller jobb, vi har t.ex kört ut ca 200 000 ton grus åt SCA skog och SVEA skog på deras skogsbilsvägnät, grävmaskinen har gått hela året, traktorerna har lastat grus och varit på Ådalsbanan. Fått många nya och intressanta kunder, köpt en ny hjullastare och beställt en ny lastbil som kommer till försommaren 09, så vi ser ljust på framtiden trots alla dystra prognoser. Våren 09 vart lite lugnare än vanlig, men det fanns då tid att se över fordon och redskap. Så här i efterhand så var det ett välbehövligt lugn, för nu är skopor och fordon i bra skick. Jobben har rullat in och lastbilar och grävmaskin går i skift.
2009 året då ordet lågkonjuktur användes flitigt i media, vi har inte märkt av den så kallade lågkonjukturen särkilt mycket, då vi har haft upp över öronen med jobb, grävmaskinen har körts dygnet runt hela sommaren, lastbilarna har rullat på som tusan, hjullastarna har gått runt på mestadels lastning. Det har sålts ca 20 000 ton grus ur täkterna. SCA tog på sig ett vägprojekt åt Vägverket där vi haft en traktor och båda bilarna från augusti till november, mycket intresant att SCA ger sig in och tar på sig större jobb.
09 har varit ett väldigt struligt år var gäller leveranstider på saker man beställt, t.ex så vart lastbilsbyggnationen en lång och onödigt utdragen historia från att skulle vara leveransklar till midsommar så var den inte färdigbyggd förens i slutet på augusti, och vagnen till lastbilen skulle komma v 39 – 40. Den är inte färdigbyggd än, men det blir oftast bra i slutändan ändå. 2010 sätter vi ett ?
År 2010 har vi nu kommit in en bit i, januari och februari var det kallt och jävligt kallt, men dagarna som det inte var kallt fanns det jobb, mars månad rullar lastbilarna på nästan alla dagar med grus, en traktor lastar grus, upptagning av en mängd vägar och ca 100 mil snödikning har den andra traktorn gått på, grävmaskinen har stått ca två veckor men ser nu ut att komma igång för resten av året igen.
Midsommar och jobben har kommit i gång riktigt bra, alla enheter har jobb, vi har nu slutfört SCA´s väg projekt i naggen så bilarna och traktorn har gått över på ordinarie verksamhet åt SCA, grävmaskinen bygger och rustar vägar för fullt, andra traktorn går åt Skanska på deras väg objekt i Föllinge.